Skip to content

Online Reputatiemanagement

Weg met negatieve publiciteit en reviews.

Ons webdesign bureau werkt net even anders dan veel andere website bedrijven. Onze website bouwers nemen alle tijd om samen met jou de perfecte invulling te geven aan jouw project. Een website laten maken (of een webshop laten maken) bij Pingwin betekent; geen haastwerk, geen 13 in dozijn, maar liefde en aandacht voor jouw site. En als full service online marketing bureau kunnen we je ook met andere online diensten helpen.

Online Reputatiemanagement

Reputatie schade voorkomen?

Negatieve berichtgeving en reviews kunnen je (online) reputatie én verkoop flink schaden. Met onze expertise op gebied van SEO kunnen wij de zoekresultaten in Google flink beïnvloeden.

Online Reputatiemanagement werkt als volgt. Wij zorgen er voor dat positieve berichtgeving, reviews of commerciële berichten hoger gaan ranken. En daardoor verdwijnen de negatieve zoekresultaten naar beneden of uit het zicht. Bijkomend voordeel is dat je op de gewenste commerciële zoektermen juist veel meer bezoekers gaat krijgen.

Wist je dat?

Online Reputatiemanagement (ORM) betekent dat we er voor zorgen dat mensen de juiste of gewenste content op internet over jou tegenkomen. Dat doen we door het beïnvloeden van de zoekresultaten. En, als full service online marketing bureau kunnen we je ook helpen met aanvullende diensten op je reputatie management.

Hoe belangrijk is je online reputatie?

Een SEO specialist heeft alle kennis & ervaring om samen met jou een effectieve SEO strategie op te zetten. Daarnaast levert de investering in SEO, na verloop van tijd, veel meer op dan hij heeft gekost. Aan deze statistieken zie je hoe interessant SEO kan zijn:

De consument wordt steeds mondiger en positieve of negatieve berichtgeving kunnen je organisatie maken of breken. Dat het invloed heeft kunnen we allemaal bedenken maar wat zeggen de statistieken en daarmee; hoe belangrijk is online reputatie management?

  • 55% van de consumenten zoeken online naar reviews en aanbevelingen voor ze overgaan tot aanschaf, waarbij 47% de website van het bedrijf bezoekt, Bron KPMG.
  • 88% van de consumenten hecht net zo veel waarde aan online reviews als aan persoonlijke aanbevelingen, Bron; Search Engineland.
  • Gemiddeld genomen leveren positieve reviews een verkoopstijging van 18% op. Bon; Econsultancy.
  • 86% doet niet graag zaken met een bedrijf met negatieve online reviews. Bron; InvespCRO.

Wat doen wij voor uw Online Reputatie Management?

Alvorens we met een online PR-campagne van start gaan, maken we een grondige inventarisatie. We kijken welke berichten de boventoon voeren, welke je graag zou willen laten verdwijnen. En welke websites of webpagina’s je daar graag voor in de plaats zou willen zien. Die nieuwe pagina’s of sites kunnen bestaande pagina’s zijn maar we kunnen daar ook nieuwe pagina’s of websites voor maken. En dat kunnen informatieve pagina’s zijn maar natuurlijk ook commerciële sites die je winstgevendheid direct stimuleren.

Uiteraard voeren wij alle werkzaamheden in nauw overleg en pas na expliciete goedkeuring uit. En je kunt er op vertrouwen dat uw anonimiteit bij ons is gewaarborgd. Naast deze vorm waarbij we de resultaten van de zoekmachines beïnvloeden, kunnen we ook de publieke opinie op sociale media sturen en beïnvloeden.

Hoe werkt online reputatiemanagement?

Bij online reputatiemanagement wordt er vaak alleen gedacht aan de berichten op alle sociale media. Maar juist de berichten die op allerlei websites geplaatst worden en via Google verschijnen blijven vaak heel lang zichtbaar. Potentiële klanten, overheden, media en andere instanties vormen op die manier een beeld van jou of jouw bedrijf. Als je last hebt van negatieve publiciteit  of de beeldvorming wilt beïnvloeden dan is online reputatiemanagement een zeer krachtig middel.

Wij zorgen ervoor dat negatieve berichtgeving op het internet naar de achtergrond verdwijnt. Negatieve berichtgeving kan je persoonlijk, maar ook zakelijk schaden. Al meer dan 15 jaar zorgen wij ervoor dat klanten hoog in Google komen. Met die ervaring en infrastructuur kunnen wij de zoekresultaten in Google beïnvloeden; ten positieve voor positieve of commerciële boodschappen, maar ook ter bescherming van uw reputatie.

Veelgestelde vragen over reputatiemanagement

Er zijn verschillende manieren om je online reputatie te beïnvloeden:

  • Negatieve berichten in de zoekresultaten naar beneden drukken
  • Reviews beïnvloeden
  • Social media beïnvloeden
  • Google Mijn Bedrijf beheren
Als organisatie of bedrijf moet je er in ieder geval voor zorgen dat de eerste pagina op jouw merknaam schoon blijft van negatieve berichten. Dat doe je door zoekresultaten die je zelf beheert of positief zijn boven de negatieve berichten “te plaatsen” Dat laatst is het werk van een SEO-specialist die de rankings kan beïnvloeden. Hoe verder de negatieve berichten naar beneden zakken hoe minder ze in het zicht komen, en … 90% van de mensen komt niet verder dan de 1e pagina.
In de meeste gevallen zullen review-platformen niets doen aan de negatieve reviews die je misschien krijgt. Maar dat betekent niet dat je er niets aan hoef te doen. Met een geavanceerd systeem waarbij klanten actief worden opgevolgd d.m.v. email en telefoon kunnen wij nagaan of klanten tevreden zijn. Zijn ze dat niet dan kunnen we dat opvolgen in een aftersales-traject. Zijn ze wel tevreden dan vragen we ze om een review. Zo verdwijnen mogelijke negatieve reviews steeds verder naar beneden en stijgt je gemiddelde waarderingscijfer en het totaal aantal positieve reviews.
Door reen Brand Alert in te stellen krijg je een melding wanneer jouw merk of organisatie genoemd wordt op internet en sociale media. Vervolgens kun je van al die meldingen nagaan of je er op moet reageren en op welke manier. Door in ieder geval in te gaan op de negatieve berichtgeving kun je laten zien dat je kritiek op zijn minst serieus neemt. En wellicht kun je de mening en negatieve teneur of trend omkeren in een positieve.
Google Mijn Bedrijf is een steeds belangrijker platform voor Google, maar ook voor mensen die zich online oriënteren. Dus ook hier is Online Reputatie management belangrijk. Het is een platform dat je zelf kunt beheren. Ook hier kunnen mensen een review achterlaten en hoe beter je hier mee omgaat hope positiever het beeld hier ook zal zijn. Dus veel tevreden klanten een review vragen, negatieve berichten beantwoorden en proberen deze mensen alsnog tevreden te stellen is een absoluut minimum.

Heb je last van negatieve berichten?

Wacht dan niet langer en neem vandaag nog contact met ons op!

Maarten Vermeulen
Back To Top